Algemene Voorwaarden
Op deze pagina vind je de algemene voorwaarden voor consumenten die online producten aankopen en voor aankopen die niet in de webwinkel tot stand komen.
Onze
algemene voorwaarden voor consumenten die een aankoop plaatsen via
internet zijn ondergebracht bij stichting thuiswinkelwaarborg. Deze
kunt u hieronder onder paraaf 1 terug vinden.
Alle aankopen / overeenkomsten die zakelijk plaats vinden en aankopen / overeenkomsten die niet in de webwinkels tot stand komen, vallen onder onze aanvullende algemene voorwaarden. Deze kunt u vinden onder paraaf 2.
1. Algemene voorwaarden consumenten online aankopen
Algemene Voorwaarden Thuiswinkel
Deze
Algemene Voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie
(hierna: Thuiswinkel.org) zijn tot stand gekomen in overleg met de
Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep
Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal-Economische Raad en treden
in werking per 1 juni 2014.
Artikel 1
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
1.
Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument
producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met
een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of
diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij
op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer;2.
Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van
zijn herroepingsrecht;
3. Consument: de natuurlijke persoon die
niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-,
bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
4. Dag:
kalenderdag;
5. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm
geproduceerd en geleverd worden;
6. Duurovereenkomst: een
overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken,
diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
7.
Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen
e-mail – dat de consument of ondernemer in staat stelt om
informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een
manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode
die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en
die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk
maakt;
8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om
binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
9.
Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van
Thuiswinkel.org en producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of
diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
10. Overeenkomst
op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de
consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem
voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of
diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst
uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer
technieken voor communicatie op afstand;
11. Modelformulier
voor herroeping: het in
Bijlage
hoeft
niet ter beschikking te worden gesteld als de consument ter zake van
zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft;
12. Techniek voor
communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het
sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer
gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Naam ondernemer:
Zeeland
Tuinmaterialen B.V.
Vestigingsadres:
Arnesteinweg
20, 4338 PD, Middelburg
Telefoonnummer: 0118-764100
Bereikbaarheid:
Van
maandag t/m vrijdag vanaf 9:00 uur tot 17:00 uur
Van zaterdag
t/m zaterdag vanaf 9:00 uur tot 17:00 uur
E-mailadres:
info@zeelandtuinmaterialen.nl
K.v.K.: 54719119
BTW NL : NL
851415271B01
Artikel 3 – Toepasselijkheid
1.
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de
ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand
tussen ondernemer en consument.
2. Voordat de overeenkomst op
afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden
aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet
mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst op afstand
wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij
de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument
zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
3. Indien de
overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in
afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand
wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs
elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op
zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier
kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op
afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene
voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat
zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere
wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
4. Voor het geval
dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of
dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid
van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van
tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke
bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Artikel 4 – Het aanbod
1.
Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder
voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod
vermeld.
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige
omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of
diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede
beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als
de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een
waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten
en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten
in het aanbod binden de ondernemer niet.
3. Elk aanbod bevat
zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de
rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het
aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 – De overeenkomst
1.
De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4,
tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het
aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2.
Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft
aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg
de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst
van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de
consument de overeenkomst ontbinden.
3. Indien de overeenkomst
elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische
en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische
overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving.
Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer
daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
4. De
ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte
stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan
voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn
voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien
de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de
overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een
bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere
voorwaarden te verbinden.
5. De ondernemer zal uiterlijk bij
levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de
consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze
dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden
opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
a.
het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument
met klachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en de
wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan
maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn
van het herroepingsrecht;
c. de informatie over garanties en
bestaande service na aankoop;
d. de prijs met inbegrip van alle
belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover
van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling,
aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
e. de
vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst
een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
f.
indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier
voor herroeping.
6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij producten:
1.
De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van
een product gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van
redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de
reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en)
verplichten.
2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de
dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen
derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
a.
als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft
besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen
derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits
hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke
wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere
producten met een verschillende levertijd weigeren.
b. als de
levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of
onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen
derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft
ontvangen;
c. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van
producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de
consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product
heeft ontvangen.
Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:
3.
De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor
levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is
geleverd gedurende 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De
ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping,
maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
4. De
in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het
sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:
5.
Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie
over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet
heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde
van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit
artikel vastgestelde bedenktijd.
6. Indien de ondernemer de in
het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft
verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de
oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de
dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
1.
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het
product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of
gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de
werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is
dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren
zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
2. De consument is
alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het
gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat
dan toegestaan in lid 1.
3. De consument is niet aansprakelijk
voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet
voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk
verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
1.
Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij
dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor
herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
2.
Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in
lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of
overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit
hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te
halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht
genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is
verstreken.
3. De consument zendt het product terug met alle
geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele
staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte
redelijke en duidelijke instructies.
4. Het risico en de
bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het
herroepingsrecht ligt bij de consument.
5. De consument draagt
de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de
ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet
dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft
de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
6.
Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben
verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas,
water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in
een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de
bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd
dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de
ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met
de volledige nakoming van de verbintenis.
7. De consument
draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering
van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn
gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van
stadsverwarming, indien:
a.
de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over
het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het
modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
b. de
consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de
dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming
tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
8. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
a.
hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft
ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor
het einde van de bedenktijd;
b. hij niet heeft erkend zijn
herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming;
of
c. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de
consument te bevestigen.
9. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
1.
Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op
elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze
melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
2. De ondernemer
vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele
leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het
geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op
de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de
ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten
met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de
consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar
gelang welk tijdstip eerder valt.
3. De ondernemer gebruikt
voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft
gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De
terugbetaling is kosteloos voor de consument.
4. Als de
consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan
de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende
kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
1.
Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen
op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en
die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen
2.
Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder
een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij
producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden
aangeboden aan de consument die persoonlijk aanwezig is of de
mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling,
onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle
bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af
te nemen;
3. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering
van de dienst, maar alleen als:
a.
de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming
van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij
zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst
volledig heeft uitgevoerd;
4.
Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten van
personenvervoer;
5. Dienstenovereenkomsten voor
terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een
bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan
voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en
catering;
6. Overeenkomsten met betrekking tot
vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of
periode van uitvoering daarvan is voorzien;
7. Volgens
specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet
geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een
individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk
voor een specifieke persoon bestemd zijn;
8. Producten die snel
bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
9. Verzegelde
producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet
geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling
na levering is verbroken;
10. Producten die na levering door
hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
11.
Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het
sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan
plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde
afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer
geen invloed heeft;
12. Verzegelde audio-, video-opnamen en
computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is
verbroken;
13. Kranten, tijdschriften of magazines, met
uitzondering van abonnementen hierop;
14. De levering van
digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen
als:
a.
de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming
van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij
hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel 11 – De prijs
1.
Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de
prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd,
behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in
btw-tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan de
ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn
aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen
invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid
aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen
richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3.
Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de
overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van
wettelijke regelingen of bepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf
3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen
toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
a.
deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b.
de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met
ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie
1.
De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten
voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde
specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of
bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de
overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of
overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er
tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal
gebruik.
2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier,
fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de
wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de
overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de
ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de
overeenkomst.
3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere
verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of
producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of
vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk
verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn
deel van de overeenkomst.
Artikel 13 – Levering en uitvoering
1.
De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen
bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van
producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van
diensten.
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de
consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
3. Met
inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene
voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen
met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij
een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging
vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts
gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan
uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht.
De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder
kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
4.
Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag
dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
5. Het
risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de
ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een
vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte
vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging:
1.
De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is
aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten
(elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde
opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen
opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
2.
De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is
aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten
(elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen
het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe
overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste
één maand.
3. De consument kan de in de vorige leden genoemde
overeenkomsten:
a.
te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een
bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
b. tenminste
opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
c.
altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor
zichzelf heeft bedongen.
Verlenging:
4.
Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt
tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder
begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of
vernieuwd voor een bepaalde duur.
5. In afwijking van het
vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan
en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en
weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een
bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze
verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan
opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
6.
Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt
tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen
stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument
te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één
maand. De opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de
overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per
maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en
tijdschriften.
7. Een overeenkomst met beperkte duur tot het
geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen
en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet
stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de
proef- of kennismakingsperiode.
Duur:
8. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 15 – Betaling
1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 16 – Klachtenregeling
1.
De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte
klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze
klachtenprocedure.
2. Klachten over de uitvoering van de
overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de
gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven
worden ingediend bij de ondernemer.
3. Bij de ondernemer
ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend
vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een
voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de
ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht
van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer
uitvoerig antwoord kan verwachten.
4.
Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer
kan eveneens worden ingediend via een klachtenformulier op de
consumentenpagina van de website van Thuiswinkel.org
www.thuiswinkel.org. De klacht wordt dan zowel naar de betreffende
ondernemer als naar Thuiswinkel.org gestuurd.
5. De consument
dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de
klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat
een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 17 – Geschillen
1.
Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze
algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands
recht van toepassing.
2. Geschillen tussen de consument en de
ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten
met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde
producten en diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna
bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden
voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600,
2509 LP te Den Haag (
www.sgc.nl
).
3.
Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling
genomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd
aan de ondernemer heeft voorgelegd.
4. Leidt de klacht niet tot
een oplossing dan moet het geschil uiterlijk 12 maanden na de datum
waarop de consument de klacht bij de ondernemer indiende,
schriftelijk of in een andere door de Commissie te bepalen vorm bij
de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
5. Wanneer de
consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is
de ondernemer aan deze keuze gebonden. Bij voorkeur meldt de
consument dit eerst aan de ondernemer.
6. Wanneer de ondernemer
een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, zal de
consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer
schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of
hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de
daartoe bevoegde rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de
consument niet binnen de termijn van vijf weken, dan is de
ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde
rechter.
7. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de
voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de
Geschillencommissie
(www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2404/thuiswinkel).
De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van
bindend advies.
8. De Geschillencommissie zal een geschil niet
behandelen of de behandeling staken, indien aan de ondernemer
surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement
is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd,
voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld en
een einduitspraak is gewezen.
9. Indien naast de
Geschillencommissie Thuiswinkel een andere erkende of bij de
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) aangesloten
geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen betreffende
hoofdzakelijk de methode van verkoop of dienstverlening op afstand
de Geschillencommissie Thuiswinkel bij voorkeur bevoegd. Voor alle
overige geschillen de andere erkende bij SGC of Kifid aangesloten
geschillencommissie.
Artikel 18 – Branchegarantie
1.
Thuiswinkel.org staat garant voor de nakoming van de bindende
adviezen van de Geschillencommissie Thuiswinkel door haar leden,
tenzij het lid besluit het bindend advies binnen twee maanden na de
verzending ervan ter toetsing aan de rechter voor te leggen. Deze
garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door
de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in
kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van €10.000,-
per bindend advies, wordt dit bedrag door Thuiswinkel.org aan de
consument uitgekeerd. Bij bedragen groter dan €10.000,- per
bindend advies, wordt €10.000,- uitgekeerd. Voor het meerdere
heeft Thuiswinkel.org een inspanningsverplichting om ervoor te
zorgen dat het lid het bindend advies nakomt.
2. Voor
toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een
schriftelijk beroep hierop doet bij Thuiswinkel.org en dat hij zijn
vordering op de ondernemer overdraagt aan Thuiswinkel.org. Indien de
vordering op de ondernemer meer bedraagt dan €10.000,-, wordt de
consument aangeboden zijn vordering voor zover die boven het bedrag
van €10.000,- uitkomt over te dragen aan Thuiswinkel.org, waarna
deze organisatie op eigen naam en kosten de betaling daarvan in
rechte zal vragen ter voldoening aan de consument.
Artikel 19 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Artikel 20 – Wijziging van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel
1. Thuiswinkel.org zal deze algemene voorwaarden niet wijzigen dan in overleg met de Consumentenbond.
2. Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.
Thuiswinkel.org
www.thuiswinkel.org
Horaplantsoen 20, 6717 LT Ede
Postbus 7001, 6710 CB Ede
Bijlage I: Modelformulier voor herroeping
Modelformulier voor herroeping
(dit formulier alleen invullen en terugzenden wanneer u de overeenkomst wilt herroepen)
Aan:
[naam
ondernemer]
[geografisch adres ondernemer]
[faxnummer
ondernemer, indien beschikbaar]
[e-mailadres of elektronisch
adres van ondernemer]
Ik/Wij* deel/delen* u hierbij mede, dat ik/wij* onze overeenkomst betreffende:
-
de verkoop van de volgende producten:
[aanduiding product]* -
de levering van de volgende digitale inhoud:
[aanduiding digitale inhoud]* -
de verrichting van de volgende dienst:
[aanduiding dienst]*,
herroept/herroepen*
Besteld
op*/ontvangen op*
[datum
bestelling bij diensten of ontvangst bij producten]
[Naam
consumenten(en)]
[Adres consument(en)]
[Handtekening
consument(en)] (alleen wanneer dit formulier op papier wordt
ingediend)
* Doorhalen wat niet van toepassing is of invullen wat van toepassing is.
2.
Algemene voorwaarden aangaande zakelijke en offline aanbiedingen
en/of overeenkomsten.
Van:
Zeeland
Tuinmaterialen B.V.
Gevestigd
te:
Arnesteinweg 20 4388 PD Middelburg
Nederland
In
werking per 7-10-2020
Definities
In
deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Voorwaarden: deze
verkoop-, leverings- en betalingsvoorwaarden;
Overeenkomst:
iedere overeenkomst van koop en verkoop, alsmede iedere overeenkomst
van opdracht strekkende tot het plaatsen van projecten /
overkappingen door Zeeland Tuinmaterialen B.V..
De wederpartij:
de wederpartij van Zeeland Tuinmaterialen B.V., zijnde de koper /
opdrachtgever.
Offertes
Alle
offertes, waarbij niet uitdrukkelijk het tegendeel is vermeld,
gelden als een vrijblijvend aanbod dat ook na aanvaarding kan worden
herroepen. Indien deze herroeping niet binnen 6 werkdagen na de
aanvaarding geschiedt, is de overeenkomst tot stand
gekomen.
Offertes zijn gebaseerd op de informatie die door de
wederpartij is verstrekt. De wederpartij staat ervoor in dat hij
naar beste weten alle essentiële informatie voor opzet, uitvoering
en afronding van het product heeft verstrekt.
Orders
Elke tussen Zeeland Tuinmaterialen B.V. en wederpartij gesloten overeenkomst is voor beide partijen volledig bindend, tenzij Zeeland Tuinmaterialen B.V. binnen 14 dagen na totstandkoming van de overeenkomst aan wederpartij gemotiveerd schriftelijk bericht dat hij de overeenkomst ontbindt. Dit recht komt Zeeland Tuinmaterialen B.V.. nl in ieder geval toe indien de wederpartij blijkens informatie van een kredietinformatiebureau en/of de kredietverzekeraar van Zeeland Tuinmaterialen B.V. niet kredietwaardig is. Dit is ook mogelijk wanneer het risico bestaat dat de afnemer niet of gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen.
Levering bij koop / verkoop
De levering wordt geacht te hebben plaats gevonden:
a
indien de zaken door of namens de wederpartij worden afgehaald: door
de in ontvangst name van de zaken;
b bij verzending door
tussenkomst van een beroepsvervoerder: door de overdracht van de
zaken aan die vervoerder;
c bij verzending door een
vervoermiddel van Zeeland Tuinmaterialen B.V.: door de aflevering op
het door de wederpartij opgegeven adres. Van het moment van levering
zijn de zaken voor risico van de wederpartij. Indien de zaken niet
verzonden kunnen worden ten gevolge van omstandigheden, waarvoor
Zeeland Tuinmaterialen B.V. niet aansprakelijk is, wordt deze geacht
aan zijn verplichting tot levering te hebben voldaan door de zaken
ter beschikking van de wederpartij gereed te houden, mits hij
hiervan binnen 7 werkdagen nadat de zaken ter verzending gereed zijn
gekomen schriftelijk kennis heeft gegeven aan de wederpartij. In dit
geval gaat de betalingstermijn in op de dag waarop Zeeland
Tuinmaterialen B.V. had kunnen leveren.
De door verkoper opgegeven reparatieduur en/of levertijden gelden vanaf de datum van aanvaarding als bedoeld van deze voorwaarden. De reparatieduur en/of levertijden gelden slechts bij benadering en zijn nimmer te beschouwen als fatale termijn.
Bij overmacht en andere omstandigheden van zodanige aard dat naar redelijkheid (tijdige) nakoming van de transactie niet van verkoper kan worden gevergd – waaronder mede begrepen het geval dat verkoper door haar eigen toeleveranciers niet aan haar verplichtingen kan voldoen – zal de levertijd worden verlengd met een tijdsduur gelijk aan die van het voortduren van die omstandigheden.
Onder omstandigheden die redelijkerwijs niet te verwachten zijn en buiten de invloedssfeer van verkoper liggen, wordt mede verstaan oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, oproer, molest, diefstal,
brand, waterschade, overstroming, werkstaking, bedrijfsbezetting, uitsluiting, in- en uitvoerbelemmeringen, overheidsmaatregelen, defecten aan machinerieën, storingen in de levering van energie, alles zowel in het bedrijf van verkoper als bij derden, van wie verkoper benodigde materialen/producten of grondstoffen geheel of gedeeltelijk moet betrekken, evenals bij opslag of transport, al dan niet in eigen beheer, en voorts door alle overige oorzaken buiten de schuld of de risicosfeer van verkoper ontstaan.
Uitvoering van de werkzaamheden is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden, bij vorst, sneeuw en regen kunnen de werkzaamheden vertraging oplopen.
Indien na het aanvaarden van de opdracht blijkt dat deze als gevolg van aan verkoper niet bekende omstandigheden onuitvoerbaar is, heeft verkoper het recht te vorderen dat zo mogelijk de opdracht wordt gewijzigd dat uitvoering mogelijk zal zijn.
Indien de periode, waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door verkoper niet mogelijk is, langer duurt dan zes maanden, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
Indien verkoper bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds geleverdecq. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is de koper gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract.
Leveringstermijn
Omtrent het tijdstip van levering kan een datum of een termijn zijn overeengekomen, doch overschrijding van die termijn ontslaat wederpartij niet van zijn verplichtingen uit de overeenkomst. Er kan aan de leveringstermijn in geen geval rechten worden ontleend. Overschrijding van de levertermijn kan in geen geval leiden van tot enige schadevergoeding van Zeeland Tuinmaterialen B.V..
Honorarium, kosten, tarieven bij het plaatsen van projecten
De honorering van Zeeland Tuinmaterialen B.V. berust op uurtarieven, tenzij een andere wijze van beloning is overeengekomen. Het geldende uurtarief is opgenomen in de overeenkomst. Voor zover niet uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn bedragen altijd exclusief verschuldigde omzetbelasting. De wederpartij zal kosten van derden welke worden gemaakt door Zeeland Tuinmaterialen B.V. in het kader van de opdracht, rechtstreeks aan de betreffende derde voldoen. Verloopt betaling aan derden via Zeeland Tuinmaterialen B.V., dan is deze gerechtigd een voorschot hiervoor te verlangen. Ook is hij gerechtigd tot het doorberekenen van een toeslag voor administratiekosten.
Zeeland Tuinmaterialen B.V. zal zijn honorarium en kosten factureren, tenzij anders overeengekomen. De ondernemer verplicht zich een verantwoording van uren en kosten bij te houden en op verzoek van de wederpartij ter inzage beschikbaar te stellen. Deze verplichting geldt slechts dan, indien niet op basis van een overeengekomen vaste vergoeding wordt gewerkt. Iedere deellevering, waaronder mede wordt verstaan de levering van onderdelen van een samengestelde opdracht, kan aan wederpartij in rekening worden gebracht.
Wijziging in opdracht
Wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht van welke aard dan ook, schriftelijk of mondeling door of namens de wederpartij aangebracht die hogere kosten veroorzaken dan waarop bij de prijsopgave kon worden gerekend, worden de wederpartij extra in rekening gebracht. Veranderingen welke daarentegen vermindering van kosten ten gevolge hebben, zullen aanleiding geven tot dienovereenkomstig in rekening brengen van een lager bedrag dan is overeengekomen.
Door de wederpartij na het verstrekken van de opdracht alsnog verlangde wijzigingen in de uitvoering van de opdracht moeten door de wederpartij tijdig en schriftelijk aan Zeeland Tuinmaterialen B.V. ter kennis zijn gebracht. Zeeland Tuinmaterialen B.V. zal deze uitvoeren, mits dit redelijkerwijs mogelijk is. Worden deze mondeling of per telefoon opgegeven, dan is het risico voor de tenuitvoerlegging der wijzigingen voor rekening van de wederpartij.
Veranderingen in een reeds verstrekte opdracht aangebracht, kunnen tot gevolg hebben dat de oorspronkelijk overeengekomen levertijd door Zeeland Tuinmaterialen B.V. wordt overschreden.
Eigendommen van de wederpartij
Omtrent bewaring en gebruik, bewerking en verwerking van zaken die hem door of vanwege de wederpartij zijn toevertrouwd, moet Zeeland Tuinmaterialen B.V. dezelfde zorg aanwenden die hij dienaangaande omtrent zijn eigen zaken aanwendt.
Onverminderd het in het vorige lid en elders in deze leveringsvoorwaarden bepaalde, draagt de wederpartij het risico voor bedoelde zaken. Indien hij bedoeld risico gedekt wil zien, dient hij voor eigen rekening voor verzekering zorg te dragen.
Eigendommen van Zeeland Tuinmaterialen B.V.
(Schets)ontwerpen, (presentatie)modellen en/of originele beelddragers, zoals drukwerkoriginelen, foto’s, alsmede moederbanden op magnetische dragers (video en audio), blijven te allen tijde in eigendom van Zeeland Tuinmaterialen B.V..
Bij beschadiging of te niet gaan van de aan wederpartij beschikbaar gestelde zaken als bedoeld in het vorige lid, wordt de schade onverminderd het recht verder kosten en rente te vorderen, in rekening gebracht.
Klachten
Onder klachten worden verstaan alle grieven van wederpartij ter zake van de hoedanigheid van een leverantie.
Klachten kunnen slechts geldend worden gemaakt indien ze schriftelijk zijn ingediend en de brief van wederpartij, die een omschrijving van de klacht(en) moet bevatten, binnen 12 werkdagen na de levering in het bezit van Zeeland Tuinmaterialen B.V. is, onverminderd het bepaalde in de volgende leden.
Betreft de klacht niet zichtbare of anderszins niet waarneembare gebreken (verborgen gebreken), dan kan de klacht nog geldend worden gemaakt binnen 12 werkdagen nadat het gebrek wederpartij is gebleken, echter nimmer later dan 12 maanden na factuurdatum. Klachten kunnen slechts geldend worden gemaakt ten aanzien van zaken, die zich nog bevinden in de staat waarin ze zijn geleverd, behalve indien de klacht verborgen gebreken betreft. Geringe in de handel toelaatbaar geachte of technisch niet te vermijden afwijkingen in kwaliteit, kwantiteit, breedte, kleuren, maatgeving, afwerking e.d. kunnen geen grond voor klachten opleveren. Ingeval van een gerechtvaardigde klacht heeft Zeeland Tuinmaterialen B.V. het recht de gereclameerde zaken te herstellen dan wel de zaken door andere zaken conform bestelling te vervangen.
Betaling
Alle facturen en boekingen van vorderingen dragen dezelfde datum als die, waarop de desbetreffende zaken zijn geleverd. De betalingstermijn is, tenzij anders overeengekomen, 14 dagen. Bij niet tijdige betaling zal wederpartij in de gelegenheid worden gesteld alsnog binnen 14 dagen te betalen. Indien betaling dan ook uitblijft, is wederpartij in verzuim.
Zeeland Tuinmaterialen B.V. heeft tegenover wederpartij die in verzuim is onverminderd zijn overige rechten ingevolge de voorwaarden en/of de wet het recht:
a
onmiddellijke betaling bij aanbieding der zaken aan wederpartij
(rembours) en/of zekerheidsstelling voor de betaling te eisen voor
alle lopende koopovereenkomsten;
b de leveringen (als ook de
aanmaak of de bewerking der hiervoor bestemde zaken) op te schorten,
onverminderd zijn recht gelijktijdig of later zekerheidsstelling
voor de betaling te vorderen. Nadat wederpartij alsnog aan zijn
verplichtingen heeft voldaan, staat aan Zeeland Tuinmaterialen B.V.
als leveringstermijn ter beschikking de tijd die, rekening houdende
met de alsdan in zijn bedrijfbestaande mogelijkheden, voor de
aanmaak of bewerking nodig is;
c de desbetreffende
koopovereenkomst geheel of voor zover niet uitgevoerd te ontbinden
door een van Zeeland Tuinmaterialen B.V. afkomstige schriftelijke
verklaring;
d één, meer of alle lopende koopovereenkomsten,
ten aanzien waarvan wederpartij niet in verzuim is, geheel of voor
zover niet uitgevoerd te ontbinden door een van Zeeland
Tuinmaterialen B.V. afkomstige schriftelijke verklaring.
Het onder d genoemde recht zal eerst worden uitgeoefend indien wederpartij niet binnen 8 dagen voldaan heeft aan een eis van Zeeland Tuinmaterialen B.V. tot zekerheidsstelling voor de betaling van hetgeen wederpartij uit hoofde van bedoelde overeenkomst(en) verschuldigd zal worden. Behalve in geval gebruik gemaakt is van het recht van ontbinding, kan Zeeland Tuinmaterialen B.V. te allen tijde zijn keuze uit de in dit artikel genoemde rechten wijzigen. Indien wederpartij blijkens informatie van een kredietinformatiebureau en/of de kredietverzekeraar van Zeeland Tuinmaterialen B.V., jegens derden in verzuim is en/of als niet kredietwaardig en/of als insolvabel is te beschouwen, heeft Zeeland Tuinmaterialen B.V. zonder dat ingebrekestelling zal zijn vereist met betrekking tot alle lopende koopovereenkomsten voor zover niet uitgevoerd de rechten omschreven in lid 2
Indien wederpartij in verzuim is, is wederpartij de wettelijke rente ex artikel 6:119A BW verschuldigd over het nog verschuldigde. Voorts is wederpartij die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf die in verzuim is buitengerechtelijke kosten verschuldigd op basis van het “Rapport Voorwerk II”. Wederpartij die handelt als consument en die in verzuim is, is buitengerechtelijke kosten verschuldigd overeenkomstig het “Besluit vergoeding voor buiengerechtelijke incassokosten 2012”.
Eigendomsvoorbehoud
Zeeland
Tuinmaterialen B.V. behoudt zich ten aanzien van alle op grond van
koopovereenkomsten geleverde of te leveren zaken de eigendom voor,
totdat door betaling door wederpartij zijn tenietgegaan:
a de
vorderingen betreffende de tegenprestatie voor die zaken;
b de
vorderingen inzake door de Zeeland Tuinmaterialen B.V. ter
uitvoering van genoemde overeenkomsten tevens ten behoeve van
wederpartij verrichte of te verrichten werkzaamheden;
c de
vorderingen wegens tekortschieten in de nakoming van genoemde
overeenkomsten.
Zaken worden geacht niet te zijn betaald indien wederpartij de betaling daarvan niet heeft aangetoond. Wederpartij is verplicht de zaken op eerste verzoek van Zeeland Tuinmaterialen B.V. aan deze te tonen en in geval van betalingsverzuim en in de gevallen bedoeld in artikel 7 lid 2 c en d desverlangd aan deze terug te geven. Voor de op grond van dit artikel teruggenomen zaken wordt wederpartij gecrediteerd voor de marktwaarde der zaken voor de leverancier ten dage van de terugname.
Wederpartij is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te vervreemden ofte bezwaren. Het is wederpartij echter toegestaan genoemde zaken binnen het kader van de normale uitoefening van zijn bedrijf aan derden te verkopen en over te dragen. Deze toestemming vervalt van rechtswege op het tijdstip dat wederpartij op enigerlei wijze tekort schiet met betrekking tot de vorderingen waarvoor het eigendomsvoorbehoud geldt, voorlopige surseance van betaling verkrijgt dan wel in staat van faillissement wordt verklaard. Wederpartij mag de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken in geen gevallaten strekken tot zekerheid van vorderingen van derden.
Overmacht
Onder overmacht wordt hier verstaan elke omstandigheid, waarmede Zeeland Tuinmaterialen B.V. resp. wederpartij redelijkerwijs geen rekening kon houden en ten gevolge waarvan de normale uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijs niet door de wederpartij kan worden verlangd. Zeeland Tuinmaterialen B.V. resp. wederpartij zal de wederpartij onverwijld waarschuwen indien zich bij hem een geval van overmacht voordoet.
In geval van overmacht kan de wederpartij geen aanspraak maken op enige schadevergoeding. In geval van overmacht dient door partijen een regeling te worden getroffen omtrent de uitvoering van de betrokken overeenkomst.
Indien een geval van overmacht leidt tot een overschrijding van de overeengekomen datum of termijn, inclusief een eventuele naleveringstermijn met tenminste 20 werkdagen, heeft de wederpartij, in afwijking van het bepaalde in lid 4, het recht de betrokken overeenkomst te ontbinden door middel van een schriftelijke verklaring.
Intellectueel eigendomsrecht
Het is wederpartij verboden de producten van Zeeland Tuinmaterialen B.V., waaronder begrepen ontwerpen, modellen, schetsen en presentaties, al dan niet met inschakeling van derden, na te maken, te vermenigvuldigen dan wel te exploiteren, dan wel anderen hiervan het gebruikrecht te verlenen, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Zeeland Tuinmaterialen B.V..
Aansprakelijkheid
Zeeland Tuinmaterialen B.V. is niet aansprakelijk voor enige door wederpartij of derden geleden of te lijden schade, van welke aard en / of omvang dan ook, samenhangende met of voortvloeiende uit de door Zeeland Tuinmaterialen B.V. uit hoofde van de koopovereenkomst geleverde producten, daaronder begrepen schade aan in eigendom van wederpartij of derden toebehorende zaken, alsmede indirecte schade, daaronder begrepen bedrijfsschade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie, tenzij sprake is van opzet of daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van Zeeland Tuinmaterialen B.V.. Indien Zeeland Tuinmaterialen B.V. aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het met de koopovereenkomst gemoeide bedrag.
Belastingen
In verkoopprijzen of anderszins genoteerde prijzen is niet begrepen hetgeen ter zake van de desbetreffende transactie verschuldigd is of zal zijn op grond van omzetbelasting of andere overeenkomstige heffingen; alle kosten, door deze belastingen veroorzaakt, komen ten laste van wederpartij.
Intracommunautaire levering
Bij de zakelijke aankopen die Zeeland Tuinmaterialen B.V. levert in een ander EU-land, is er sprake van een intracommunautaire levering. De afnemer is een ondernemer en heeft een btw-identificatienummer in het land waar de aankopen naartoe gaan. Als de afnemer zijn btw-identificatienummer doorgeeft voor facturatie is het o% btw-tarief van toepassing. De afnemer is zelf verantwoordelijk voor de geldigheid van zijn btw-identificatienummer. Mocht achteraf blijken dat het betreffende btw-nummer niet of niet meer geldig is, houdt Zeeland Tuinmaterialen B.V. het recht alsnog BTW te berekenen aan de afnemer en vervalt hierbij het o% btw-tarief.
Toepasselijk recht en forumkeuze
Op alle overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing. Inzake alle uit deze overeenkomst voortvloeiende geschillen is bevoegd de rechter van de woonplaats van Zeeland Tuinmaterialen B.V., tenzij op grond van de wet een andere rechter dwingendrechtelijk bevoegd is.